VOIMISTELU 1902-1993

Voimistelu Pontevassa voidaan katsoa alkaneeksi jo Pontevan edeltäjä seuroissa Hyvinkään Alussa ja Villatehtaan ammattiosaston urheiluseurassa.

Alussa voimistelua harrastettiin miesten ja naisten lajina. Myöhemmin otettiin ohjelmaan tyttöjen ja poikien joukkuevoimistelu ja vuonna 1981 myös rytminen voimistelu.

Ensimmäiset kansalliset saavutukset olivat piirimestaruudet vuosina 1920-1922 Lauri Vuorion johtamalla joukkueella. Joukkueen rungon muodostivat Kalle Lehtinen, Hannes Saarinen, Väinö Syrjänen, Aarne Vikman, Oiva Helminen ja Eino Haapanen,

Muita maininnan arvoisia nimiä ovat Oskari Phil, Viljam Heininen, Kalle Aaltonen, Lauri Toivonen, Toivo Salo, Viljo Alho, Emil Ivars, Klas Lindfors, Vihtori Vuorinen, Roope Vuorinen.

Telinevoimistelun ensimmäisiä harrastajia olivat mm. Lauri Kara, Lauri Siven, Edvin Esko, ja Jalmari Nyberg.

Naisvoimistelua veti ensimmäiset vuosikymmenet Aino Vuorio. Naisvoimistelijoiden rungon muodostivat 1920-luvulla Elin Oblom, Iida Aaltonen, Elli Heino, Hilja Virtanen, Anni Grönroos, Ritva Vuorio, Helmi Oblom, Lilly Leino, Elsa Helenius, Tyyne Rantala, Helmi Toivonen, Bertta Leino, Martta Leino, Tyyne Nurminen, Helmi Nieminen, Taimi Lehtinen ja Toini Suonio.

Voimistelu ja naistoiminta kuului jatkossakin Pontevan lajivalikoimaan, vaikka mainintoja menestyksistä ei aikakirjoista löydykään. Ohjaajina on sodan jälkeen ja aina –60 luvulle asti toimineet mm. Anna Liisa Henriksson, Eila Virtanen, Meeri Haapanen, Toini Eloranta, Sirkka Alho, Hannes Eloranta ja Paavo Nurminen.

Varsinaista esiintymisjoukkuetta ei seuralla ollut, mutta suurissa tapahtumissa Pontevan voimistelijat kävivät esiintymässä. Voimistelijoiden vetäjänä 60-luvulta alkaen on ollut Raija Anttonen. Vuonna 1976 naisten liittopäiville osallistui Pontevasta yli 100 voimistelijaa

RYTMINEN VOIMISTELU

Rytminen voimistelu tuli kuvaan mukaan 1981, jolloin Hyvinkäälle muutti rytmisen kilpavoimistelun Suomenmestari Leila Jääskeläinen. Hänen johdollaan lajia alettiin harrastaa Pontevassa keväällä –81.

Ensimmäisissä kilpailuissa käytiin jo vuonna 1982.

1983 Ponteva järjesti kilpavoimistelun junioreiden SM-kisat. Kisat vietiin läpi Leila Vannisen (os Jääskeläisen) johdolla.

Minna Talvitie oli Pontevan ensimmäisiä menestyjiä kansallisella tasolla. 1984 Talvitie valittiin edustamaan Suomea Tsekkoslovakiaan. Samana vuonna Pontevan tytöistä kävivät Petra Hytönen ja Katja Siimestö Moskovassa kilpailemassa. Satu Mikkola osallistui vuonna 1986 Moskovassa järjestettyihin kilpailuihin.

Rytisen voimistelun lisäksi 1980-luvulla toimivat myös satujumppa ja naisten kuntojumppa.

Liiton valmennusryhmiin eri vuosina pääsi Pontevasta Petra Hytönen, Satu Maikkula ja Mirva Luoma.

Omia voimistelutyttöjä lähetettiin valmentajakoulutuksen ja näin saatiin kaiken tasoisille lajin harrastajille oma harjoitusryhmä.

Leila Vannisen muutettua pois Hyvinkäältä vuonna 1989, jäi voimistelun vetäminen seuran omien tyttöjen harteille. Valmennuksesta vastasivat pääasiassa Satu Maikkula, Marika Luoma, Minna Kouvo, Minna Talvitie ja , Satu ja Marika Kouvo.

Kausi 1992-1993 jäi Pontevan Rytmisen voimistelun viimeiseksi.