HIIHTO 1916-

Hiihto on ollut Pontevan toimintamuotona seuran perustamisesta lähtien. Vuonna 1920 mainitaan Ponteva piirin parhaana hiihtoseurana.

Bertta Helin, Lilly Leino ja Helmi Nieminen voittivat 3 km joukkuehiihdon TUL:n talvijuhlissa 1924. Bertta Helin kävi kilpailemassa myös Neuvostoliitossa ja Saksassa.

1920-luvun maineikkaita hiihtäjiä seurassa olivat Taimi Lehtinen, Laura ja Meri Tolviander, Hilkka Virtanen, Raili Virtanen ja Bertta Helin (os. Virtanen).

1928 Bertta Helin sijoittui toiseksi TUL:n mestaruuskisoissa.

Mieshiihtäjiä 20-luvulla olivat mm. Vihtori Eloneva, Jalmari Nyberg, Toivo Kemppainen, Kalle Leino, Matti Kuusela.

Matti Kuusela sijoittui toiseksi vuonna 1928 TUL:n mestaruuskisoissa.

1929 Matti ja Eino Paronen ja Väinö Vuokko voittivat TUL:n nuorten 5 km mestaruuden. Albin Tolviander oli samoissa kisoissa toinen. Samana vuonna Matti Kuusela sijoittui hopealle ikämiesten TUL:n mestaruuskisoissa.

1930-luvun hiihtäjistä mainittakoon Pirjo Virtanen, Pentti Kanerva, Kauno ja Olavi Helminen, Toivo ja Oiva Friman, Vilho Nieminen ja Matti Oksanen.

Vuonna 1937 Ponteva järjesti Työväen III talviolympialaisten karsintakilpailut.

Naishiihtäjiä vuodelta 1947 voidaan mainita Lempi Sirenius, Jane Juntunen, Annikki Tuominen. Piirimestareita olivat Sirkka Lax 1949, Aira Heinäranta 1953 ja Martta Hermunen 1956.

1950 Uudenmaan lääniä käsittävässä 5 x 10 km viestissä otti voiton Pontevan joukkue, jossa hiihtivät Kauko Nikkanen, Mauri Viuhko, Väinö Nikkinen sekä Paavo ja Eino Aarniola.

1955 järjestettiin yhdessä Tahkon ja Urheilu Toverien kanssa Suomen hiihtomestaruuskilpailut.

Naiset voittivat piirimestaruuden vuosina 1955, 1956 ja 1957 joukkueella Martta Hermunen Salme ja Anna-Kaarina Hakonen.

1963 rankattiin Ponteva kuudenneksi TUL:n koko maata käsittävässä pistekilpailussa.

1964 Ponteva järjesti TUL:n nuorten hiihto- ja mäenlaskumestaruuskilpailut.

Paikkakunnallamme toimi toinenkin TUL:n alainen seura Hyvinkään Hiihtäjät, joka valtasi harrastajia myös Pontevasta.. Kansallisia hiihtokilpailuja pidettiin vielä vuosina 1967-1972. Usmissa järjestettiin hiihtoleirejä nuorille.

Vuoden 1976 jälkeisissä seuran historiikeissa ei löydy mainintoja hiihtotoiminnasta.