PYÖRÄILY 1917-2002

Jo pyöräilyn perustamisvuonna 1917 otti Ponteva kolmoisvoiton piirin mestaruuskilpailuissa. Mitalijärjestys oli E. Korpinen, O. Lindqvist ja Einari Leino. Myös Väinö Meriluoto menestyi tuolloin kilpailuissa.

Hyvän alun jälkeen pyöräilyssä elettiin hiljaista aikaa kunnes vuonna 1935 alkoi lajin uusi tuleminen lähinnä Pauli Forsmanin ansiosta. 1930-luvun pyöräilijöitä seurassa olivat mm. Taisto Tuominen, Veijo Nieminen, Arvo Kivimäki, Rainer Pihlman, Heimo Simola, Erkki Hakonen ja Pentti Kanerva.

Sotavuosien syyksi voidaan laittaa pyöräilyn hiipuminen uudestaan Vasta olympiavuonna 1952 alkoi pyöräily jälleen nostamaan päätään Hyvinkäällä. Tuolloin Reijo Myyryläinen niminen nuorimies oli katsomassa olympialaisten maantiepyöräilyä, joka ajettiin Hyrylän ja Hyvinkään suunnalla. Saman vuoden syksyllä Myyryläinen osallistui Tampereella kilpailuihin, ollen neljäs. Siitä alkoi Reijo Myyryläisen nousujohteinen kehitys ja hyviä sijoituksia tuli kansallisissa kilpailuissa. Vuonna 1958 Myyryläinen nousi pyöräilijöiden A-luokkaan. 1959 hän oli TUL:n mestari ja vuotta myöhemmin hänet valittiin TUL:n parhaaksi pyöräilijäksi. Tuolloin hän oli Suomen edustajana DDR:ssä käydyissä kilpailuissa. TUL:n parhaaksi pyöräilijäksi hänet valittiin jälleen vuonna 1961. Voittoja ropisi kansallisissa kisoissa ja edustustehtäviäkin kertyi ympäri Eurooppaa. Myyryläisen pyöräilyura katkesi silmävammaan 1969, hänen kaaduttua Hyvinkään urheilukentällä ajetussa SE-kokeessa.

1960-luvulla hyviä menestyksiä saavuttivat myös Kari Nikkinen, Veikko Kytösaari, Seppo Myyryläinen, Voitto Svanström, Tero Aalto, Unto Parikka, Jukka Sundell sekä Seppo Tommola. Muita tuon ajan pyöräilijöitä Pontevassa olivat Keijo Monto, Tarmo Aalto, Tapio Vuorinen ja Kari Markkula.

Vuonna 1970 järjestettiin ensimmäinen Hyvinkään Kriterium-ajo Mustanmännistön kaduilla. 1974 järjestettiin ensimmäinen Hyvinkään Pyöräviikko tapahtuma, jonka päätapahtumana oli edellä mainittu Kriterium-ajo. Myös Intersport-ajo oli otettu alkukesän kilpailukalenteriin.

Viron kanssa tehtiin myös tiivistä yhteistyötä 1970-luvulla. Pontevan ehkä tuon ajan paras saavutus oli Kari Nikkisen voitto Viron Piritan-ajoissa. 1970-luvulla Pauli Päivinen saavutti myös arvokkaita kansallisia voittoja, kuten SM-hopeaa vuonna 1976 180 km maantieajossa. Nikkinen, Päivinen ja Immo Hyvärinen saavuttivat menestystä joukkueajoissa. Muita kansallisentason pyöräilijöitä 70-luvun alkupuolella olivat Matti Willberg, Unto Parikka, Seppo Neste ja Antero Parikka. Nuorten puolella parhaiten tuolloin oli menestynyt Kari Myyryläinen.

Kilpailumenestyksessä alkoi 1970-luvun loppupuolella vahva nousu ja nuortensarjoissa koettiin huippuhetket vuosina 1979-1982, jolloin valtaosa nuorten SM-mitaleista tuli Pontevalle.

Miesten puolella parhaat menestykset olivat vuosina 1985-1986, jolloin Pontevan pyöräilijät olivat maamme ykkösiä ja viimeiset menestykset tulivat 1992-1994.

Ylivoimaisesti parhaiten menestynyt pyöräilijä oli Kari Myyryläinen, joka saavutti yli 30 suomenmestaruutta, yli 60 voittoa ulkomailla, kaksi Pohjoismaiden mestaruutta, Maailmanmestaruuskilpailuiden yhdeksäs, olympiaedustus 1984 (joukkueenjohtajana Reijo Myyryläinen) ja TUL:n paras urheilija 1985. Kari oli ensimmäinen suomalainen ammattipyöräilijä, sopimus allekirjoitettiin 1986.

Muita SM kultaa saavuttaneita pontevalaisia ovat Petri Nykänen, Jouni Tikka, Jouni Laukkanen, Vesa Laakkonen, Jukka-Pekka Mykkänen, Petri P. Leppänen, Arto Mäkilä, Tuomo Ahosalmi ja Pasi Hotinen.

1983 Ponteva järjesti Pohjoismaiset mestaruuskilpailut ja SM kilpailuita järjestettiin kahdeksan kertaa.

1995 Pontevan pyöräilijöiden kärkijoukko siirtyi taloudellisten vaikeuksien takia Turun Urheiluliittoon.

Vuosina 1997-2002 seuran pyöräilyperinnettä jatkoi Marko Wallin.

Hyvinkään Pontevaa edustivat maastokisoissa myös Veikko Turunen ja Mika Nieminen

Kestävyystyyppiseen harrastukseen ja yksilölajeihin eivät suuret nuorisojoukot  enää mielellään hakeudu. Tämä kehitys oli viime vuosina havaittavissa myös osallistujamäärien pienentymisenä.

Kun paikkakunnalle oltiin pyöräilyn aktiivien harrastajien toimesta perustamassa pyöräilyn erikoisseuraa, katsottiin Pontevan pyöräilyjaoston aktiivisen toiminnan edellytykset loppuneeksi vuonna 2002.