MÄKIHYPPY 1935-1992

Mäkihyppy otettiin seuran ohjelmaan 1935, kun odotettiin keskisuurenmäen valmistumista Sveitsiin vuosina 1935-1936.

Ensimmäiset jäsenten väliset kilpailut pidettiin 14.3 1936. Osanottajia olivat mm. Niilo Kant, Sakari Kuusela, Pentti Berg ja Ensio Lindell.

Ensimmäiset kansalliset kilpailut järjestettiin 22.3.1936.

30-31.1.1937 Ponteva järjesti III Työväen talviolympialaisten karsintakilpailut Hyvinkäällä.

1940-luvun mäkihyppääjiä olivat Urpo Lindgren, Jussi Valtanen, Eino Toivonen, Kauko Koivisto sekä nuorempaa ikäpolvea edustaneet Seppo Vuorio, Einari Huhtasaari ja Urho Ryökäs.

Urpo Lindgrenin ja Jussi Valtasen käsialaa on myöskin mäenlaskukilpailun nopea tuloksen laskentamenetelmä.

Vuoden 1949 heinäkuussa käytiin Hyvinkäällä erikoinen mäenlaskukilpailu. Sveitsin pieneen mäkeen rakennettiin kovalevyistä ja pahnoista alusta, jonka luistoa lisättiin kastelemalla alustaa vedellä. Kilpailun voitti Urpo Lindgren 21 metrin hypyllä.

Nimekkäimmäksi mäenlaskijaksi Pontevassa aikanaan kohosi Matti Lindroth, jonka saavutuksista voidaan mainita vuonna 1956 Tsekkoslovakiassa uudella mäkiennätyksellä saavutettu voitto. Voitto tuli myös 1957 Itävallassa kansainvälisessä kilpailussa. 1959 hän kävi kilpailemassa myös Neuvostoliitossa.  Lindroth saavutti myös useita piirin mestaruuksia ja nuorten TUL:n mestaruuksia.

1950 luvulla kilpaili Pontevan riveissä myös Väinö Suominen, Pentti Ojala ja Edvin Koivusaari.

1960-luvun mäkimiehiä olivat Lasse Saari, Matti Syrjä, Reino Kivistö, Pertti Kurppa, Seppo Olkkola, Markku Oksanen, Osmo ja Jorma Rautiainen, Erkki Usmi, Antero Förbom, Heikki Salo ja Hannu Huhtasaari.

Lasse Saari saavutti 1969 yleisen sarjan pronssimitalin TUL:n mestaruuskisoissa ja seuraavana vuonna hopeaa vastaavassa kilpailussa.

1970-luvun alussa alettiin kiinnittämään huomiota nuorten valmennukseen ja tuloksiakin tuli kun Kai Vilkman voitti kansakoululaisten Suomenmestaruuden.

Tahko lopetti 1983 mäkihyppytoiminnan ja lajin harrastaminen jäi Hyvinkäällä Pontevan harteille.

Kaupunki tarjosi Pontevalle hyppyrimäen kunnostusurakan ja tästä saaduilla varoilla hankittiin mm. nuorille kilpailuvarusteita.

1992 perustettiin Hyvinkäälle mäenlaskun erikoisseura ja Ponteva päätti lopettaa mäenlaskutoiminnan.

Pontevan Einari Huhtasaari on niittänyt mainetta aktiivi kilpailu-uransa jälkeen myös kansallisella tasolla erotuomari- ja toimitsijatehtävissä. Vuosina 1972-81 hän kuului Suomen Mäkituomariliittoon.1983-1989 Huhtasaari oli TUL: mäkituomariliiton puheenjohtaja. Huhtasaari osallistui 1978 Lahden MM-mäkikilpailun toimitsijatehtäviin ja oli useissa SM-kilpailuissa mäkierotuomarina.