LENTOPALLO 1956-

Lentopallo aloitettiin kesällä 1956, jolloin harjoiteltiin ulkona. Syksyllä saatiin salivuoro Hämeenkadun koululta. Ensimmäiset pelit alkuvuodesta 1957 joukkueella Rainer Ekroht, Matti Helin, Pertti Jantunen, Eero Jokinen, Matti Salo ja Lauri Suvinen. Nousu Suomi-sarjaan (nykyinen II-sarja) tapahtui 1959. Vuonna 1964 ns. valtakunnalliset sarjat lakkautettiin ja Ponteva määrättiin ottamaan vauhtia perussarjasta Seuraavana vuonna kuitenkin noustiin jo maakuntasarjaan  ja 1966 takaisin Suomisarjaan. Tuolloin joukkueessa pelasivat Tarmo Kiuru, Juhani Suvinen, Pentti Kälviäinen, Keijo Suvinen, Pentti Ojala, Olavi Raitapuro, Kyösti Suvinen, Veli-Jussi Ahvenniemi, Osmo Jousi ja Martti Siira. Ensimmäisen 10-vuotisjakson aikana Ponteva vakiinnutti itsensä TUL:n kärkijoukkueisiin lukeutuvaksi.

Vuonna 1969 pelattiin Suomi-sarjassa kahden joukkueen voimin. Tuolloin oli lentopalloinnostus jo niin korkealla, että seurassa pelasi myös II-joukkue, ikämiehet ja juniorijoukkue.

Vuonna 1974 Ponteva nousi SM-sarjaan. SM-sarjakarsinnat pelattiin Puolimatkan koulun juhlasalissa, jonne oli ahtautunut 600-päinen yleisöjoukko. Nousun takuumiehinä olivat Juhani Suvinen, Erkki Ovaska, Jyrki Pirinen, Arvi Mustonen, Erkki Ahoniemi, Jarkko Hilden, Seppo Kankaanpää, Kyösti Tarvainen, Juhani Mast, Pentti Marin, Erkki Martiskainen, Seppo Laitinen, Keijo Suvinen ja Kyösti Suvinen.

Vierailu pääsarja tasolla jäi yhden kauden mittaiseksi.

Samana vuonna naiset pelasivat III-sarjaa toista kauttaan.

1975 keväällä miehet putosivat II-sarjaan, mutta vierailu tuolla sarjatasolla jäi vain vuoden mittaiseksi.

Syksyllä 1977 aloitettiin kausi taas I-sarjassa, jälleen oli kohtalona putoaminen.

I-sarjaan noustiin seuraavan kerran keväällä 1981, mutta jälleen keväällä –82 oli edessä putoaminen.

Kausi 1989-1990 jäi Pontevan viimeiseksi II-sarjassa ja koko miesten edustusjoukkue lopetettiin. Kakkosjoukkue pelasi vielä kauden 1990-91.Virallinen mieslentopallon lopettaminen tapahtui toukokuussa 1991.

LENTOPALLO NAISET

Pontevan naiset lähtivät tosissaan  sarjatoimintaan mukaan kaudella 1973-1974. Sitä ennen oltiin jo pidetty harjoituksia muutaman vuoden. III-sarjaa pelasivat Kaija Laitinen, Sirkka Suvinen, Maija Kasurinen, Saara Nieminen, Rauni Mustonen, Marja-Liisa Lehto, Kaarina Ranta, Eila Kolu, valmentajina mm. Seppo Vesala, Jarkko Hilden ja Hannu Anttonen.

Kauden 1978-1979 päätteeksi noustiin II-sarjaan joukkueella Tuula Ahola, Kaija Karjula, Eeva Käppi, Rauni Mustonen, Kaarina Ranta, Raija Rantala, Ruut Ruohonen, Pirkko Roukala, Inkeri Salminen, Kreetta Himanen, Sirkka Seppä, Saija Järvinen, Jaana Vartia, Leena Viitanen ja Kirsi Tiainen.

Kauden 1982-1983 päätteeksi oli putoaminen jälleen III-sarjaan, vaikka sijoitus sarjassa olikin hienosti viides. Naislentopallon suosion kasvaessa Suomessa, perustettiin myös IV-sarja. Tämän vuoksi viides sija ei riittänyt sarjapaikan säilyttämiseen.

Kauden 1985-1986 päätteeksi pudottiin IV-sarjaan.

Keväällä 1989 varmistettiin jälleen paikka III-sarjassa, mutta vierailu jäi vain yhden kauden mittaiseksi – edessä oli taas putoaminen.

1999 oi edessä nousu III-sarjaan, kymmenen vuoden tauon jälkeen. Nousun takana olivat valmentaja Jarmo Aspela sekä pelaajat Pirjo Aalto, Anne Kareinen-Husso, Merja Lylykangas-Aspela, Mervi Parpala, Satu Ranta, Marjo Saarinen, Sari Salomäki, Susanna Sipilä, Jaana Peltola ja Sari Tennosmaa.

Keväällä 2005 päästiin jo karsimaan II-sarja paikasta, mutta nousu jäi vielä haaveeksi.

Kauden 2005-2006 päätteeksi nousu sitten onnistui.

Syksyllä 2006 II-sarjan aloittava joukkue koostuu pelaajista: Pirjo Aalto, Tiina Hupli-Rooke, Anne Kareinen-Husso, Johanna Kahma, Riitta Karpinski, Mervi Kollanus, Ulla Koskela, Laura Myllymäki, Anna Okkonen, Heli Roivainen, Susanna Sipilä, Sari Sirniö ja  Tenkanen.

Keväällä 2006 yhdistyi Pontevan ja Namikattien lentopallotoiminta. Näin saatiin edustusjoukkueen lisäksi myös II-joukkue ja myös veteraanisarjoihin saadaan joukkue.

LENTOPALLO JUNIORIT

Junioritoiminta ei ole Pontevan lentopallotoiminnassa ollut kovin vankalla pohjalla. Junioreita on koko lentopallohistorian ajan ollut kuitenkin mukana toiminnassa.

Vuoden 1999 syksyllä  aloittivat vuosikymmenien jälkeen juniorityön seurassamme Pia ja Matti Salo. Yhteisharjoituksia pidettiin alussa 10-12 -vuotiaille tytöille ja pojille. Poikia kävi harjoituksissa vai kaksi, joten melko pian harjoitusryhmä koostui pelkistä tytöistä.

Vähitellen tyttöjen määrä harjoituksissa väheni ja kausi 2003-2004 jäi tällä erää viimeiseksi Pontevan lentopallon junioritoiminnassa.

Katso myös Lentopallojaoston sivut.