NYRKKEILY 1923-

Hyvinkään nyrkkeilyn isänä voidaan pitää Pontevan Auno ”Abe” Tolvianderia. Hän toi nyrkkeilyn Hyvinkäälle vuonna 1923 ja oli alussa ainoa lajia kilpailumielessä harrastava urheilija Hyvinkäällä. Tolviander raivasi vuosien saatossa itsensä Suomen eturivin nyrkkeilijäksi. Vuonna 1925 hän voitti piirin mestaruuden ja seuraavana vuonna Tolvianderin lisäksi myös Reino Roshdet ylsi piirimestaruuteen. Muita 1920-luvun nyrkkeilijöitä Pontevassa olivat mm. Taito Kauranen, Albin Tolviander, Väinö Syrman, P. Halme, Eino Mutanen, T. Syrjänen ja Martti Juntunen.

1930-luvulla nyrkkeily eli seurassamme vahvaa aikaa. Piirimestaruuksia voitettiin lukuisia ja kilpailuita järjestettiin. Pontevalaisista Suomea pääsivät edustamaan 1933 Toivo Friiman ja 1934 Onni Taimi, 1935 Taito Kauranen, 1937 Veikko Backman ja Onni Taimi.

!930-luvun nimiä Pontevan nyrkkeilyssä olivat edellä mainittujen lisäksi mm. Tolvianderin veljekset, Eino Mutanen, Eino Rosell, Leo Suomalainen, Martti Juntunen, P. Laine, Pekka Suomalainen, Viljo Kanth, Tauno Oksanen, Aimo Niemitukia, A.Kanth ja monet muut.

1940 luvulla Veikko Backman edusti Suomea Tukholmassa. Yrjö Anttila saavutti SM pronssia vuonna 1941, SM hopeaa vuonna 1943, Suomen mestaruus 1944. Lisäksi hän saavutti useita TUL:n mestaruuksia ja edusti Suomea useissa kv. kilpailuissa. 1940-luvun nyrkkeilijöistä mainittakoon Laitisen veljekset Pentti, Ilmo ja Ahti. Ilmo Laitinen edusti Suomea Ruotsissa ja Norjassa käydyissä kilpailuissa.

1950 oli Pentti Laitisen menestysvuosi. Hän edusti Suomea useissa kansainvälisissä kilpailuissa. 1951 Pentti Laitinen voitti ensimmäisen Suomen mestaruutensa ja jatkoa seurasi seuraavana vuonna. Laitinen jätti olympiakarsinnat väliin, eikä näin tullut valituksi Helsingin olympialaisiin. Edustus tehtäviä Pentti Laitiselle kertyi 50-luvulla useita.

Vuoden 1966 jälkeisissä seuran historiikeissa ei löydy mainintoja nyrkkeilytoiminnasta.